Phishingpolicy
Oppdatert 27-02-2020
Lurer du på om du har fått en phishingmail/e-post fra noen som utgir seg å være fra Yves Rocher?
Da vil vi gjerne at du kontakter vår kundeservice så fort som mulig, ved å sende en e-post eller ringe 22 41 00 10 (hverdager 8.00–18.00, lørdager 9.00–14.00).
Vi vil også be deg om å videresende den mistenkelige phishingmailen/e-posten til oss, slik at vi kan håndtere den på best mulig måte.
Har du svart på e-posten eller levert ut noen personopplysninger og kortnummer til den falske nettsiden?
Kontakt i så fall banken din så fort som mulig.
Hva er phishing (også kalt nettfiske)?
Phishing er en utbredt metode der bedragere benytter seg av e-post eller pop-up-vinduer og utgir seg for å være et firma (eller en bank eller myndigheter) for å lure internettbrukere til å utlevere personopplysninger (identitet, kortnummer, etc.).
I de fleste tilfeller ber de brukeren om å oppdatere sine personopplysninger eller utlevere opplysninger for å motta et fordelaktig tilbud. Brukeren oppfordres til å klikke på en link som leder videre til en falsk nettside der de finner et skjema som skal fylles ut. De opplysningene som brukeren gir fra seg, kan hackeren benytte og bruke selv. Det hender også at brukeren oppfordres til å ringe en dyr samtale for å få en gave eller en falsk fordel.
Hva skal man gjøre dersom man har mistanke om phishing?
Svar aldri på denne type e-poster.
Yves Rocher kommer aldri til å be deg om å utlevere konfidensiell informasjon (bankopplysninger, koder, etc.) på e-post.
Dersom du får en mistenkelig phishingmail/e-post, husk på å:
- aldri åpne bilag som følger med, ettersom de kan inneholde virus.
- aldri klikke på noen link, dersom du ikke er sikker på hvem avsenderen er.
Vi anbefaler at du installerer et antivirusprogram på din PC, bruker spamfilter i mailprogrammet og at du regelmessig kontroller at de er aktiverte og oppdaterte.